Virtual reality

Marknaden för virtual reality är fortfarande i sin linda. Men de flesta experter är överens om att branschen snart exploderar. Med sitt nystartade bolag Warpin Media ska Caroline Roth och Emma af Robson bli en strategisk partner till bolag som vill använda sig av VR.
– Det handlar om att förstå vad varumärkena kan få ut av tekniken och därefter koppla ihop dem med rätt utvecklare. Vi vill bli den bryggan, säger Emma af Robson. Caroline Roth kommer från Stockholm och Emma af Robson från Göteborg. De blev kompisar under en resa till Frankrike på 90-talet, men lyckades inte hålla kontakten. 20 år senare träffades de på en fest.
– Kemin fanns kvar där. Emma och jag började direkt prata om business och våra karriärmässiga drömmar, säger Caroline Roth. Emma af Robson har en bakgrund på Forsman & Bodenfors, Metro och senast som vd på Modern Women Media. Caroline Roth har jobbat mycket internationellt, bland annat hos Lancôme, Ralph Lauren och Gant. Trots att duon arbetat tämligen kort tid i techvärlden har de lärt sig att uppskatta branschen. – Det är en bjussig atmosfär. Man hjälper varandra med kontakter och kunskap, så är det verkligen inte i alla branscher, säger Caroline Roth.Ett område som de tror att VR kan revolutionera är utbildning:
– Tänk när eleverna själva kan stå på kinesiska muren eller springa på en dinosaurie i skogen, då lär ingen somna under lektionerna, säger Emma af Robson, och framhärdar samtidigt att VR kan demokratisera samhället.
– Ta skolklasser som inte har råd att åka på en klassresa. Med virtual reality kommer de kunna uppleva hela världen ändå.Retail är en annan bransch de siktar in sig på.
– Att exempelvis kunna skapa modevisningar i VR är jättespännande för modebolagen. Idag lägger de miljoner på en visning, för att sedan bjuda in journalister och hoppas på att de ska komma och därefter skriva något positivt. Det är en väldigt osäker marknadsföring. Med VR kan de skicka ut visningen till vilka de vill, och samtidigt ge dem en fantastisk upplevelse. Tittaren kan exempelvis själv befinna sig på catwalken och ha modellerna gående runt sig, säger Caroline Roth.När jag ifrågasätter om det verkligen är givet att virtual reality blir ett utbrett folknöje låter Caroline Roth övertygad.
– Visst pratade man om virtual reality redan för tio år sedan. Men idag är tekniken verkligen framme. Och tänk på vilka bolag som satsar på detta. Apple, Samsung, Facebook. Kraften är för stor – människan kan inte stå emot VR. Och varför skulle vi, det är otroligt kul. Alla som testar blir ambassadörer.

MER LÄSNING

Biblioteket No. 5

På Bältgatan 5 förvandlas en gammal hushållsskola till ett exklusivt och modernt bostadshus.

Läs artikeln

Smycken med attityd

Smyckedesignern Dannie Larsson vill få oss att våga ta ut svängarna lite mer.

Läs artikeln

Bäst på Östermalm

Vilka av stadsdelens krogar, kulturinstitutioner och butiker har varit bäst i år? Vi lät östermalmarna själva rösta fra...

Läs artikeln