Dynamiskt samarbete

I Usa och Sydeuropa är det tämligen vanligt att våningar säljs fullt möblerade. Lagerlings har länge velat testa konceptet här i Sverige. 
- Jag åt lunch med Maria Schröder från Svenskt Tenn i höstas. Lagerlings och Svenskt Tenn har alltid haft en god relation och vi har många gemensamma kunder, så av naturliga skäl diskuterade vi om det gick att göra något ihop, berättar Richard Lagerling.
- Bara några månader senare ringde Richard med en möjlighet i form av en omöblerad våning på Grevgatan - det blev ett perfekt första projekt, säger Maria Schröder.

Svenskt Tenn har en egen inredningsateljé, där inredningsarkitekterna och textilinredarna utgår från det egna sortimentet men även föreslår produkter från auktionshusen och köper in design från andra leverantörer.
- I det här projektet var syftet bland annat att visa på vår bredd - att Svenskt Tenn kam vara mycket mer än blommiga Josef Franksoffor. Vår ateljé mixade vilt mellan antikviteter, modern konst och våra egna produkter. Slutresultatet tycker jag blev en självsäkert nedtonad lyxkänsla med internationell touch, säger Maria Schröder.
Richard Lagerlings fliker in:
- De arbetade i full styrka under en hel vecka. Det var ett jätteprojekt, bland annat använde de lyftkranar för att lyfta in soffor, och slutresultatet blev verkligen otroligt fint, säger Richard Lagerling.

I mars arrangerades sedan en VIP-visning för närmare 200 inbjudna gäster, där det bjöds på såväl cocktails som kreativa tilltugg signerade Adam & Albin matstudio. Projektet fick enormt mycket uppmärksamhet på bloggar och i sociala medier. På Hemnet blev man månadens mest klickade objekt.

Våningen - som kunde köpas både med och utan inredning - såldes på bara fyra dagar.
- Jag är ganska övertygad om att ägaren fick mer betalt på grund av vårt nedlagda arbete, säger Richard Lagerling.

Vad såldes våningen för?
- Det har jag skrivit avtal på att inte avslöja, men jag kan säga att priset gick upp under en hetsig och intensiv budgivning.

Såldes inredningen också?
- Ja, ägaren valde att köpa valda delar av den.

Hur ofta kommer ni att göra detta?
- Man ska ha klart för sig att detta var ett väldigt tidskrävande projekt, så man kan inte göra detta jämt. Jag tror dock att det kommer att bli allt vanligare att man säljer hela koncept. Framför allt är detta en fantastisk möjlighet när man arbetar med nyproduktion, något som vi fokuserar mycket på i Lagerlings Development, där vi bland annat hjälper fastighetsbolag att skapa attraktiva och säljbara koncept.

Hur kreativ måste man vara för att sälja våningar idag?
- Metoden för att sälja våningar förändras hela tiden. Alldeles oavsett vad man sysslar med tror jag att det är viktigt att tänka i nya banor och testa olika saker. Allt kan inte bli succé med det är viktigt att våga prova. 

MER LÄSNING

Med uppdrag att utveckla

Veronica Arph är ansvarig för Lagerlings Development – Lagerlings avdelning som hjälper fastighetsägare och bostadsrät...

Läs artikeln

Spring aldrig efter bussen

I Hugo Rehnbergs krönika delar han med sig av ett klokt råd för ett lyckligare urbant liv.

Läs artikeln

Mästerkrögaren

PG Nilsson ligger bakom några av Stockholms mest tongivande krogar. Nu blir han torghandlare också – den senaste satsning...

Läs artikeln

Brottsplats Östermalm

När författaren Mikaela Bley debuterar är det på Östermalm historien om den försvunna flickan Lycke utspelar sig. Och d...

Läs artikeln

Hemlagat

Kvalitet och hemkänsla var två av Jeanette Mix ledord när hon skapade det prisade hotellet Ett hem.

Läs artikeln

Inred dig lyckligare

Isabelle Sjövall och Katarina Gospic, en inredningsdesigner och en hjärnforskare, arbetar under det gemensamma konceptet Gr...

Läs artikeln