Jacobs imperium

Izettle sitter än så länge ensamma i fastigheten på Jacobsbergsgatan 31. I de luftiga lokalerna som tar upp ett helt våningsplan sitter idag 170 personer, mer än dubbelt så många som för ett år sedan. Men de har att göra. Den mobila kortbetalningstjänsten som lanserades 2011 finns idag på elva marknader och fortsätter expandera i snabb takt. 
– På något konstigt sätt känns det som att vi börjar nu, säger Jacob de Geer, vd och en av företagets två grundare. Han tar emot i ett mötesrum, är avslappnat klädd och ser mer utvilad ut än han säger sig vara. 
– Under de första åren handlade det mycket om att förstå vilken typ av bolag vi var. Först ska man bevisa sin idé, sedan att den kan bli verklighet, sedan att den kan växa. Slutligen ska man bevisa att det går att tjäna pengar, och där är vi nu. 

Att verka i en konservativ bransch som värjer sig mot förändringar, har gjort det än trögare att ta sig fram.
– Jag kan inte påstå att vi tagits emot med öppna armar av bankbranschen, men många börjar nu se att vi kan tillföra något. 

När Jacob de Geer, uppvuxen utanför Stockholm, läste på Handelshögskolan hade han siktet inställt på finansbranschen. På Handels rådde en allmän uppfattning om att det var vägen att ta om man ville lyckas. Men under en praktiktjänst på bank i New York insåg han att finans inte var hans grej. 
Istället lät han sig inspireras av de nya rockstjärnorna Jonas Birgersson, Johan Staël von Holstein och Ola Ahlvarsson som ”la Jante platt” under IT-boomen. Han kommer själv från en entreprenörsfamilj, så den världen var inte främmande.
Annonsnätverket Tradedoubler, som han var med i sedan starten, blev steget in, en tid han beskriver som intensiv och spännande. Resan som tog slut efter bolagets börsnotering 2005 gav mersmak. 
– Min viktigaste lärdom från Tradedoubler är att idé, hårt arbete och människor står för 20 procent av ett bolags framgång, tur och tajming står för 80. 
Är du fortfarande lika säker? 
– Ännu mer så, idag tror jag tur och tajming står för 85 procent.

Med blodad tand, eget kapital, och erfarenhet av att driva bolag startade Jacob de Geer en mediebyrå, bara för att något år senare dra igång videotjänsten Ameibo, som han beskriver som en dålig variant av dagens Netflix. 
Denna gång var tajmingen fel, han var för tidigt ute, och sedan kom dessutom finanskrisen. Med två små barn och ett behov av trygghet var han för första gången beredd att ta en anställning. 
– Jag var vingskjuten och trött efter Ameibo. Det var väldigt slitsamt och jag lovade min fru att ta ett fast jobb.
Så blev det inte. Istället var det frun Nicole som planterade idén till vad som skulle komma att bli Izettle. Som småföretagare var hon frustrerad över att inte kunna erbjuda mobil kortbetalning när hon var ute på mässor.
– Jag har alltid tyckt att det är kul med teknik, och började kolla lite för hennes skull. Idén grodde och jag tänkte att den inte kunde vara så svår att genomföra.

Tillsammans med en bekant, entreprenören Magnus Nilsson, som genom sitt tidigare bolag Wayfinder hade erfarenhet av mobilbranschen, spånade han vidare.

– Efter två möten konstaterade vi att detta var för bra för att inte satsa på. Detta blev början på en fin vänskap, under de fem år vi har jobbat ihop har vi aldrig bråkat, säger Jacob de Geer stolt. 
Även investerarna trodde på idén. Totalt har Izettle dragit in runt 1,5 miljarder kronor i externt kapital. Den senaste rundan i augusti resulterade i 570 nya miljoner som ska investeras i fortsatt expansion och produktutveckling. 

Finansieringstjänsten Izettle Advance är första produkten ut och testas på olika marknader. Enligt snabb överslagsräkning borde den kunna utgöra mellan 20 och 50 procent av intäkterna på respektive marknad inom ett par år, säger Jacob de Geer. Målet är att utveckla fler produkter det närmaste året. 
Trots växande intäkter gjorde bolaget en förlust på över 220 miljoner kronor 2014. Men det bekymrar honom inte. 
– Om vi skulle dra ner på ambitionen att skaffa kunder skulle vi bli lönsamma ganska snabbt, säger han och betonar att bolagets strategi är fortsatt starkt fokus på tillväxt, inte försäljning. 
Idag värderas Izettle enligt Financial Times till runt 4 miljarder kronor. Trodde du att det skulle kunna bli så stort?
– Man tänker inte så, man lägger bit för bit i bolagsbyggarpusslet. Gör man rätt så kommer hög värdering med det. Men jag tror att det är fel att bara fokusera på hög värdering. Det finns inga pengar förrän saker och ting realiseras. 

Hans personliga drivkraft är vare sig pengar eller hög värdering, säger han. 
– För mig handlar det om förverkligande. Det triggar mig otroligt mycket när ingen annan tror på en idé. Sedan stimuleras man successivt av olika utmaningar under hela resan. 
Har du tvivlat någon gång på vägen?
– Varje dag, man måste vara lite paranoid och man får inte vara nöjd. Du har inte tid och råd att tycka att du är bäst när det finns så många andra som är hungrigare än du. 

Vilken har varit er största motgång?
– 2012, när ett av de stora kortbolagen valde att ändra sina regler för hur terminalen skulle se ut. Vi var tvungna att i princip stänga ner tre av fyra marknader och göra om hela terminalen. Den gången handlade det om att leva eller dö, det var vårt absolut största bakslag.
Skulle du sälja idag om ni fick ett bra bud?
– Vet inte. Det är inte min dröm, jag har otroligt roligt och orkar inte starta fler bolag, säger Jacob de Geer och skrattar.

MER LÄSNING

Östermalms nya designdestination

På nyöppnade Dusty Deco på Brahegatan hittar man allt från unika designermöbler och handplockad konst till personliga sm...

Läs artikeln

Biblioteket No. 5

På Bältgatan 5 förvandlas en gammal hushållsskola till ett exklusivt och modernt bostadshus.

Läs artikeln

Smycken med attityd

Smyckedesignern Dannie Larsson vill få oss att våga ta ut svängarna lite mer.

Läs artikeln