Killarna bakom BikeId

DET VAR TRE AFFÄRSSINNADE KILLAR SOM FUNDERADE PÅ VILKEN PRODUKT DE VILLE SKAPA OCH DET BLEV DESIGNCYKLAR.

Eller det var tre cykelentusiaster som funderade på vilka cyklar de ville köra och det blev designcyklar. Instinktivt låter det ena bättre än det andra, men kanske var det just faktumet att killarna bakom BikeID saknade cykelintresse som la grunden till de cyklar som nu finns på franchise i USA, Ryssland och Dubai och som säljs på Moma i New York.

Anders Dahlberg, en av de tre grundarna, förklarar det enkelt:
– Det är många som blir cykelintresserade just för att de haft möjligheten att börja med en enklare cykel istället för en variant med elväxlar och skivbromsar. Tillsammans med Jakob Hultman och Dan Källström, håller Anders till i företagets butik och verkstad på nedre Brahegatan på Östermalm. Han bjuder på frukostfika från Taverna Brillo runt hörnet. Den tidiga timmen är väl vald, både Dan och Jakob har heltidsjobb under ordinarie kontorstid. Jobb de snart inte behöver om BikeID fortsätter rulla på som det gjort.
– I mars i år ökade vi med 300 procent mot förra året, säger Anders. – Vi har i och för sig inte tillräckligt med cyklar för att klara en sån ökning över hela säsongen, fyller Jakob Hultman i.

Den allra första säsongen för fyra år sedan blev aldrig en säsong. Ordern från Kina var försenad, hemsidan likaså. Killarna hade dessutom beställt alla delar omonterade för att komma undan EU-tullen på kinesiska cyklar. Det funkade inte.

– Tullarna är ju inte dumma. De räknade hur många ramar och däck vi hade och så fick vi betala ändå. Sen dess köper vi dem från Taiwan istället, säger Jakob. – Sen satt vi hela vintern och skruvade ihop dem. Vi hade inte ens ett meckställ utan satt på golvet, men vi lärde oss å andra sidan otroligt mycket om cyklar. Varenda lilla detalj, säger Anders.

Cyklarna kom ut 2011 men det var först året därpå som det började lossna. Fortfarande på nivån att det mest var folk i kvarteret som kom in i butiken och en blygsam försäljning på nätet. Men nu hade killarna blivit varma i skinnet och kände att de var på väg åt rätt håll.
– Vi hade lärt oss massor och gjort bra uppgraderingar både tekniskt och designmässigt. Cyklarna kom mer monterade och vi började beställa färgkombinationer vi trodde att folk skulle gilla istället för att ha varje detalj separat.
Förra året började med en smäll. BikeID hade gått på franchise till bland annat New York. En av franchisetagarna skulle försöka sälja in sin egen design till ansvariga för konst- och designinstitutionen MoMa, Museum of Modern Art. De var dock mer intresserade av cykeln han kom dit på och för drygt ett år sedan började de sälja en specialdesignad modell kallad ”BikeID Svart”.

– Det var en enorm bekräftelse på att cykeln var snygg, säger Jakob.

Årets nya metallinje med ramar i kopparkrom, silverkrom och råmetall har redan blivit en succé. Kopparramen har fått flest förbeställningar av alla ramar, inklusive de så populära svarta.

– Vi trodde det skulle vara en nischad ram, att folk skulle behöva vara lite speciella för att vilja ha den, förklarar Anders. – Innan har vi haft en lätt och fin cykel att konkurrera med mot andra cyklar i samma prisklass. Men med metallramarna i år så känns det som vi konkurrerar med andra prisklasser också, säger Jakob.

Nytt för i år är också modellen Majestic. Första tiden fick BikeID kritik för att de hade “hipstersadel”, det vill säga att sadeln har en kraftig framåtlutning. Då hade de även så kallade fixed gear, cyklar där pedalerna roterar tillsammans med bakhjulet – rör sig cykeln så rör sig pedalerna. En finsmakarvariant som de skrotade året efter. Numera har cyklarna två växlar som skiftar automatiskt vid 18 km/h och Majestic är ytterligare ett steg i riktningen att göra cyklarna mer praktiska. – Den gick under arbetsnamnet “gubbcykeln” och tillåter en mer uppåtsittande pose. Det är väldigt skönt om man cyklar i skjorta eller kavaj och många har frågat efter det, säger Jakob.

De håller inte med om kritiken att de skulle sakna genuint cykelintresse: – Vi har ju ett intresse, men där någon annan är landsvägsentusiast eller kör mountainbike i terräng, så ligger vårt fokus mer på att få en snygg, ren och avskalad cykel. Samtidigt ska vi inte hymla om att vi inte vill att detta ska gå så bra som möjligt. Visst, om vi bara skulle vilja ha en butik och sitta och mecka så har vi redan nått dit, men vi vill nå ut i världen. Vi vill att det här ska bli stort, säger Jakob.

Kvaliteten tummas det inte heller på, menar de. Av rent affärsmässiga skäl. – När man startar ett varumärke har man inte tid med massor av reklamationer. Det är en sak att det ser dåligt ut pr-mässigt, men vi skulle inte klara det ekonomiskt om vi behövde ha efterservice på varannan cykel. Vi vill att folk kommer hit när de vill byta färg på däcken, inte när de behöver byta dem, säger Anders och fortsätter: – Vi är noga med varenda detalj. Jag var nere i Taiwan i tolv dagar och de sa att ingen brukar komma dit och säkerhetskontrollera. Det här låter kanske löjligt, men jag stod med dom på bandet och lindade lindor för att de skulle hinna i tid till kinesiska nyåret.

Jakob måste iväg till sitt dagsjobb men hinner berätta att de i år kommer lägga vikt vid att knyta an fler franchisetagare och distributörer. De senaste fyra åren må ha gjort dem till cykelentusiaster, men i slutändan är de trots allt entreprenörer.

MER LÄSNING

Biblioteket No. 5

På Bältgatan 5 förvandlas en gammal hushållsskola till ett exklusivt och modernt bostadshus.

Läs artikeln

Smycken med attityd

Smyckedesignern Dannie Larsson vill få oss att våga ta ut svängarna lite mer.

Läs artikeln

Bäst på Östermalm

Vilka av stadsdelens krogar, kulturinstitutioner och butiker har varit bäst i år? Vi lät östermalmarna själva rösta fra...

Läs artikeln