Väskbaronen

Jan Carl Adelswärd har visionen klar – han vill förvandla det klassiska väskföretaget Baron till en modernt accessoarvarumärke. Och han är redan på god väg. 
Företaget Baron bildades i Helsingborg 1978 och har alltid tillverkat väskor i läder och så småningom även canvas. För några år sedan köptes det av Jan Carl och hans bror Gustaf. Jan Carl hade en idé om att bygga varumärke, och sökte efter ett accessoarföretag där man inte hade det hetsiga kollektionstänket utan fokuserade på ett mer långsiktigt produktvecklande.  

– Baron blev på sätt och vis två saker i en smäll. Min rent entreprenöriella vision gifte sig med det faktum att vi faktiskt är baroner i släkten och har drivit Baroneriet Adelswärd (i Östergötland) i tio generationer. Hemma har vi skämtat om att vi borde äga det där bolaget, och när jag berättade för pappa att vi förvärvat Baron sa han, nästan avmätt, ’det var väl på tiden’. 
Vid sidan om väskföretaget Baron driver han även musikförlaget Lateral. 
– Jag brukar säga att jag är väskförsäljare och musikförläggare. Utöver det är jag även investerare i lite olika företag, som Triwa, Stutterheim och Sneakersnstuff.? 
Det är tydligt att Jan Carl Adelswärd, som tidigare bland annat arbetat som vd på Filippa K, har sitt hjärta i mode- och designvärlden.
– Jag tror det är lättare att se möjligheter där man har ett djupare intresse än att bara tjäna pengar. 
Vem är Baronmannen?

 – Man kan säga att vi har två tydliga målgrupper: dels storstadsmannen som gillar den lite eleganta countrylooken, typen som kör Landrover i stan, är köpstark och kanske mer stil- än modemedveten. Den andra är mannen som gillar att jaga med stil. Vi har ju specialprodukter som vapenfodral och patronväskor. Trots att jaktprodukterna står för en liten del av omsättningen är de viktiga för vårt varumärke, inte minst med tanke på vår familjs bakgrund som en av landets största privata jordägare med omfattande jaktområden.
Jagar du själv?
– Nej, min bror jagar mycket men själv tröttnade jag efter några år. Mitt liv tog en annan vändning, kan man säga, och jag insåg att jag föredrar storstadstillvaron framför gårdslivet och att sitta på andpass i tweedkeps.
Hur går det för Baron just nu?

– Förra året var ekonomiskt tufft, då bytte vi bland annat huvudleverantör samt byggde en ny butik på Humlegårdsgatan. Men i år har vi ökat omsättningen med hela 40 procent. Slitet har burit frukt och jag känner mig väldigt optimistisk. 
Hur kommer det sig att ni öppnat butik på Humlegårdsgatan?
– Vi gillar läget, där Östermalm möter city. Vi är grannar med varumärken som Crockett & Jones, Eton och Morris, som står för samma sak som vi: kvalitet och konsekvens, en klassisk stil med ganska låg modegrad. Det är ett spännande segment.
Vilken är den bästa väskan ni gjort?
– Det är Estate Collection som vi lanserar nu. Otroligt välsydda och kvalitativa väskor. Den bästa är förmodligen 24 hour bag, som passar perfekt till affärsresor över en dag.

MER LÄSNING

Östermalms nya designdestination

På nyöppnade Dusty Deco på Brahegatan hittar man allt från unika designermöbler och handplockad konst till personliga sm...

Läs artikeln

Biblioteket No. 5

På Bältgatan 5 förvandlas en gammal hushållsskola till ett exklusivt och modernt bostadshus.

Läs artikeln

Smycken med attityd

Smyckedesignern Dannie Larsson vill få oss att våga ta ut svängarna lite mer.

Läs artikeln