Vårt kreativa team

Den som är väl förberedd
behöver inte lita på tur

När du säljer genom Lagerlings ingår alltid en kostnadsfri rådgivning med en av våra inredningsstylister. De kommer hem till er och kommer med förslag till åtgärder som kan lyfta våningen lite extra inför fotografering och visning. Oftast räcker det med små förändringar. Det är lätt att bli hemmablind. Rådgivningen är helt frivillig men den har visat sig vara mycket uppskattad. I det fall vi gemensamt kommer fram till att det kan vara motiverat med en mer omfattande styling kan vi naturligtvis hjälpa vi dig även med detta. 

Nästa steg är att vi bokar en tid då vår fotograf kommer hem till dig och gör en professionell fotografering av våningen. Johan har över 20 års erfarenhet av yrket och är expert på hur man skall lyfta fram det bästa hos varje våning. I många fall producerar vi även en kortare film från våningen. En egen trailer som väcker intresse och lockar till att besöka visningen. Bilderna redigeras sedan grundligt i vår egen ateljé. Allt för att visa ditt hem från den allra bästa sidan. Här berättar vi mer om vårt kreativa team och hur vi arbetar.

Fotografering

Isabelle

Redan under gymnasietiden gick Johan Nilson runt med en kamera och fotograferade sin omgivning. Uppvuxen på Östermalm och med en pappa som är arkitekt har känslan för hus, hem och lägenheter alltid funnits där.

Efter skolan började Johan arbeta på restaurang i London och passade samtidigt på att gå en fotografutbildning, på LCC Ba (Hons) Photography. Tillbaka i Stockholm jobbade han som assistent åt de välrenommerade fotograferna Ewa-Marie Rundquist och Denise Grünstein. I dag har Johan arbetat heltid som fotograf på Lagerlings i åtta år.

– Intresset för att plåta har alltid funnits där och när jag träffade olika fotografer som berättade om sina spännande jobb blev jag både imponerad och inspirerad, berättar Johan.

– Så småningom snubblade jag in på interiörfotografering via min syster som är fastighetsmäklare. Ett år senare tog Richard Lagerling kontakt med mig. Sedan dess har vi jobbat ihop och haft ett bra samarbete och utvecklats tillsammans. Vi pratar mycket om vad som är rätt och fel och försöker att hitta en metod som tar oss i rätt riktning och samtidigt ger oss en röd tråd i vårt arbete.

Tycker du att bostadsfotograferandet har förändrats? – Absolut, i dag använder man alltid fotograf, det har blivit en egen genre inom yrket. Jag tittar hela tiden på hur andra fotografer arbetar och reflekterar över hur jag själv kan utvecklas, konkurrensen gör att man anstränger sig ännu mer. Och så har ju internet, digitalkameran och fastighetsmäklarna tvingat oss att bli ännu bättre. Bostadsfotografering har förändrats kraftigt de sista tio åren, allting är mer noggrant och snyggare i dag. Jag tycker dessutom att hemmiljöerna är annorlunda, de fungerar mer och mer som en avbild av de som bor där, som ett porträtt som exponeras på Hemnet.

Har du något drömprojekt? – Jag fortsätter gärna med det jag gör. Genom mitt jobb får jag ju tillgång till sådana fantastiska miljöer, våningar, hus, slott och vackra platser – det är verkligen ett privilegium.

TIPS INFÖR FOTOGRAFERINGEN

1. Var i fas när fotografen kommer, se till att frukosten är över och att barnen kommit i väg till skolan. Om allt är organiserat och undanplockat så som du vill ha det kommer resultatet bli bättre.

2. Vill du ha hjälp med att styla upp ditt hem inför fotografering och försäljning samarbetar Lagerlings med stylister och vet vem som skulle kunna hjälpa dig, i allt från små till stora förändringar.

3. Dagsfotograferingar fungerar ofta bättre ur försäljningssynpunkt, folk vill se hur ljus lägenheten är. Men jag vill helst inte ha direkt sol. Optimalt är om solen ligger parallellt med byggnaden. Men det får gärna vara sol på altanen eller balkongen.

4. Plocka inte bort allt för mycket. Lämna foton och liknande, man ser ändå inte vem som är på bilderna.

5. Lämna helst inga stora tomma ytor, dekorera istället borden, häng tavlor på väggarna, ögat behöver vila någonstans i bilden.

6. Polera allt rostfritt: som speglar, kranar, bordskivor. De ska gnistra. Man kan kanske tro att fönsterrutorna måste vara nyputsade, men det är inte nödvändigt till fotograferingen, däremot är det bra på själva visningen.

7. Personlighet är bra. Det blir roligare. Så ta inte bort alla saker som skvallrar om vem du är. Ett hem har ju växt fram under flera år – låt det vara personligt.

8. Sätt nya ljus i ljusstakarna, se till att alla lampor fungerar.

9. Återigen – personlighet är bra. Låt det sticka ut lite från alla andra. Bilderna ska vara roliga att titta på, de ska fånga ögat, man ska bli nyfiken – målet är ju att få så många som möjligt att gå på visningen.

Art direction

Isabelle

Lagerlings har alltid strävat efter att vara branschledande när de marknadsför sina kunders hem. sedan några år tillbaka arbetar Lisa Hoffmann som heltidsanställd art director på mäklarbyrån.

Lisa ansvarar för att allt material kring bostäderna håller högsta kvalitet. I nära samarbete med företagets stylist och fotograf sammanställer hon annonser, prospekt och presentationer för Lagerlings digitala kanaler.
– Det som sporrar mig är att det hela tiden finns något nytt att göra eller förbättra. Mäklarbranschen skiljer sig från andra branscher eftersom vi jobbar med flera målgrupper och kanaler, och dessutom besitter vi ett väldigt tacksamt material. Vem tycker inte om att se vackra inredningsbilder? Vi lägger oerhört mycket tid på varje bild och varje prospekt, allt för att varje hem ska presenteras från sin allra bästa sida.

Lisas jobb kan handla om allt från att välja just den rätta papperskvaliteten i prospektet till att färgerna återspeglas rätt i både tidningstryck och på din datorskärm. Det måste finnas en röd tråd genom allt material, och Lagerlings gör en egen marknadsföringskampanj för varje våning de förmedlar.
–  Vi arbetar efter devisen att ständig förändring är positivt. Det är så man hittar nya vägar och hela tiden utvecklar materialet. Det finns alltid något som går att förbättra. Våra kunder är kräsna och förväntar sig inte något annat än att allt ska vara perfekt. Varje gång.

För bara femton år sedan var mäklarbyråernas annonser i dagspressen det enda sättet att hitta en bostad. I dag är närvaron på nätet den absolut viktigaste kommunikationskanalen. Sedan en tid tillbaka arbetar Lagerlings därför med att även filma de våningar som presenteras på internet:
 – Att visa filmer av lägenheter på nätet är i sig ingen nyhet, men vi vill åstadkomma något mer än att bara vandra in i de olika rummen. Vi vill fånga känslan av våningen, livsstilen den bjuder in till och förmedla en inspirerande bild av hur det skulle kännas att bo där.  

Med en examen från både Forsbergs och Hyper Island har Lisa ett ben i den traditionella reklamvärlden och ett i den digitala innovativa. Men att hon överhuvudtaget började plugga design var inte hennes egen idé, utan mammas:
– Själv visste jag inte vad jag ville bli utan hade vaga planer på att plugga i London. Men så hade de öppet hus på Forsbergs och mamma övertalade mig att gå. Utan att ens veta vad en AD var satt jag plötsligt i en workshop och försökte komma på 100 saker man kan göra med en Coca-Cola-burk på 10 minuter. Jag minns att jag tänkte ”kan man jobba med det här?” – och kände att jag hamnat helt rätt. 

Utbildningarna gav Lisa en bra grund för arbetet på Lagerlings, där det gäller att ständigt förändra, förnya och förbättra arbetet. Den som står still hamnar obönhörligt efter. Man måste hela tiden tänka framåt:
– Lagerlings är ett familjeföretag som funnits sedan 1947. Det är ett arv som förpliktigar, och vi har hela tiden haft en väldigt tydlig profil – vi är det enda mäklarföretaget som helt fokuserar på Östermalm. Men samtidigt är vi inte rädda för att förändra oss, utan är hela tiden öppna för nya förslag.

Till Lisas arbetsuppgifter hör också att uppdatera företagets Pinterest- och Instagram-konton. Medan Instagram rör vad som händer och vad som säljs just nu, hämtar Lisa ofta bilder från det digra arkivet och lägger upp på Pinterest. Det finns alldeles för många bilder på vackra hem för att låta bli:
– Många av våra följare har upptäckt oss genom sitt intresse för design och inredning snarare än att de letar efter bostad, särskilt yngre människor. De kanske inte är vår målgrupp just nu, men kan bli det i framtiden – det är så vi vill bygga vårt varumärke. Även på hemsidan har vi inspirerats av sociala medier, till exempel försöker jag skapa ett moodboard av alla bilder i presentationen av våra våningar. Balans och harmoni i helheten är lika viktigt som lägenhetens planlösning och fakta om stambyten. Det handlar om att visa stämningen i våningen.