”Kvarteret är lite hemligt”
Kastanjeträd gillar ljusa och vindskyddade platser, där de kan värma sig i solens strålar och sträcka ut sig i all sin prakt. Kanske är det därför träden trivs så bra på den gömda innergård som omringas av Hedvig Eleonora kyrka, Artillerigatan, Riddargatan och Sibyllegatan. Trots att Armémuseum och det nyinflyttade galleriet CF Hill ligger här är det många som glömmer att denna öppna plats, mitt i hjärtat av Östermalm, finns. Men det är inte bara kastanjerna som trivs här. Det gör även Isabelle Lewenhaupt, vd på svenska skönhetsmärket Björk and Berries.
– Trots att jag delvis är uppvuxen på Östermalm så hade jag dålig koll på det här stället innan vi på Björk and Berries flyttade in i en av lokalerna här. Det är lite hemligt, säger hon och kisar mot solen.
Vi strosar över innergårdens kullerstenar.
– Vi sprang på hyreskontraktet för två år sedan. Lokalerna är fantastiska med sina gamla snedtak och stenväggar, förklarar hon.
Hon stannar till och pekar på ett stenvalv.
– Det där kallar vi för Insta-valvet! Man ser folk var och varannan dag fota sig där, skrattar hon.
Det har gått fem år sedan Isabelle Lewenhaupt klev in i rollen som vd på Björk and Berries. Då hade hon suttit flera år i styrelsen parallellt med tjänster på reklambyrån McCann och även drivit egna byrån Fortune.
– Jag har alltid gillat kreativt arbete och kände att vi skulle kunna göra något helt nytt av Björk and Berries. Ursprungsstoryn och visionen är densamma, men allt annat har jag skruvat på: från var produktfokus ligger till visuella uttryck.
Björk and Berries grundidé har alltid kretsat kring typiskt svenska dofter, som gran och björklöv. Under Isabelle Lewenhaupts ledning har företaget fokuserat mer på parfym än tidigare.
– Nu är vi ett genuint parfymhus, vilket för oss innebär att vi låter de klassiska dofterna som Sverige förknippas med blandas med minnen från unika platser i naturen och den fantasi de väcker inom oss. Vi har även adderat ett livsstilssegment, senast lanserade vi en limiterad kollektion handmålad keramik ihop med nederländske keramikern och illustratören Luca van Vliet.
Hon pausar, Hedvig Eleonoras klockor slår.
– Vi ser oss som ett varumärke inom ekolyxsegmentet, där vi vill berätta om våra svenska traditioner och den magi som finns i vår natur. Mycket av inspirationen har jag hämtat från den jämtländska byn Fäviken, där min familj ägde en restaurang med samma namn.
Den Michelinprisade restaurangen stängde 2019 men Isabelle Lewenhaupt håller i gång odlingarna.
– Den kamomill, lavendel och citronmeliss vi använder i vårt badsalt kommer från mina odlingar. Och växter härifrån kommer att ingå i de örtinfusioner vi kommer erbjuda kunderna i butiken.
Hur väcktes ditt intresse för doft?
– Jag har alltid varit fascinerad av doftminnen. Hur känslor från till exempel barndomen och tonåren, när man var superkär i någon, plötsligt kan blossa upp på grund av en doft.
Vi sätter oss på utemöbler i solen.
– Jag tycker att man ska ha en doftgarderob som följer säsongerna. På Björk and Berries tänker vi mycket på hur naturen ter sig under olika årstider, och har skapat parfymer utifrån det, som bär namn som ’September’, ’Mareld’, ’Never spring’ och ’Fjällsjö’.
Ett avlägset tut från en båt vid Nybrokajen letar sig in på innergården. Jag undrar om hon kopplar samman just den här platsen med någon doft?
– Det finns en ’mitt i smeten’-doft här. Där havsdoft från kajen blåser in och blandas med avgaser. Jag gillar det.
Under årets varma dagar sitter hon gärna med en kopp kaffe i handen med kollegorna utanför Armémuseums golv-till-tak-fönster.
– Livgardets vaktparad startar här på innergården. När musiken drar i gång rycker man alltid till. Ibland kommer några av vakterna upp till oss på kontoret i full mundering för att låna toaletten, det är lite kul. Jag tycker det finns en fin gemenskap mellan oss som jobbar här.
I oktober öppnade Björk and Berries sin första butik bara runt hörnet från platsen, på Riddargatan 20. Isabelle Lewenhaupt beskriver butikens inredning som varm med en nytolkning av allmogestilen.
– Butiken är Björk and Berries ’hem’, bara ett stenkast från oss här på innergården som jag älskar. Perfekt!
Isabelle Lewenhaupt
Gör: Vd för doft- och skönhetvarumärket Björk and Berries.
Ålder: 43 år.
Familj: Maken Adam Lewenhaupt, grundare av sneakersmärket CQP, och tre barn.
Text: Gabriella Kvarnlöf
Foto: Rickard L Eriksson