”Man vill lyfta fram hemmets främsta styrkor”
KARLAPLAN, en förmiddag i oktober. Lägenheten på åttonde våningen badar i höstsol. Kerstin Knave Broström puffar till några soffkuddar medan Johan Nilsson funderar över vilka vinklar han ska plåta. Ute på balkongen står Viktor Harde och fjärrstyr en kamerabestyckad drönare som förevigar den storslagna Stockholmsvyn.
Lagerlings kreativa team brinner för att hjälpa säljarna till en lyckad försäljning och har sina tydliga roller i processen som leder dit.
Det börjar med att stylingrådgivaren Kerstin Knave Broström får ett uppdrag från någon av mäklarna. De förser henne med grundläggande information om hemmet och ger också sin syn på potentiella köpare – en barnfamilj i behov av större eller kanske det äldre paret som sålt villan i Djursholm?
– Därefter åker jag och träffar uppdragsgivaren, berättar Kerstin. Jag går igenom lägenhetens skick och om det behövs styling kopplar jag samman säljarna med någon av stylingbyråerna vi samarbetar med. Ofta räcker det med lite rådgivning. Mitt främsta tips är att ’plocka undan vardagen’. Vissna blommor, tandborstar, halvtomma kryddburkar. Sedan blir ett hem alltid trevligare med gröna växter, säger Kerstin och tillägger att just kundkontakten och att få förbereda hemmen inför visning och fotografering är det bästa med jobbet.
Nästa steg är att hon bokar in fotografering. Johan Nilson har arbetat i 19 år på Lagerlings och efter att ha gjort ungefär 3 000 lägenhetsfotograferingar på Östermalm får han betraktas som expert på solljuset i stadsdelen.
– Grev Magnigatan 4, där plåtar man helst förmiddag. Ljuset i nummer 5, däremot, blir finare på eftermiddagen, säger han med ett leende.
Johan Nilson föredrar att plåta när det är lite molnigt, eftersom ljuset blir mjukare då. Normalt sett behöver man 10 till 15 bilder från en lägenhet, oavsett storlek. Nyckeln, berättar han, är att skapa en känsla och väcka ett intresse, inte att göra en fullödig dokumentation.
– Man vill förstås lyfta fram hemmets styrkor i bilderna, det kan vara allt från en fin utsikt och en härlig balkong till en öppen spis eller ett genomgående ljus.
Viktor Harde – med gedigen erfarenhet inom både konst och reklam – är Lagerlings art director och ansvarig för allt som rör den visuella identiteten. När de riktiga premiumobjekten ska dokumenteras tar Viktor dessutom hand om filmandet.
– Större våningar filmar jag ofta och om ett hem har exceptionellt bra läge eller en speciell utsikt använder jag mig även av drönaren.
När bilder och filmer är redigerade, och det har författats en text som gör bostaden rättvisa, skickas materialet vidare till marknadschefen Veera Falk.
– Jag korrekturläser och går igenom de utvalda bilderna, flyttar kanske om något i bildflödet så att hemmets främsta egenskaper kommer fram. När säljarna godkänt annonsen läggs den upp på vår hemsida och i de flesta fall även på Hemnet, berättar hon.
Är det däremot en underhandsförsäljning publiceras endast en bild och en kortare text på hemsidan. Till de som är intresserade mejlar mäklarna en länk med ytterligare information.
Man kan dela in Lagerlings organisation i tre delar: mäklarna, projektledarna och det kreativa teamet.
– I grunden handlar det om att skapa största möjliga kundnytta, förklarar Veera Falk. Vårt arbete i det kreativa teamet sker i bakgrunden och utan att det märks. Resultatet är det som syns för spekulanterna.
Ledorden man arbetar efter är premium, omtänksam, modern och personlig. Allt Lagerlings gör ska genomsyras av det, från första kundmötet till det egna magasinet.
– Vi är som en liten familj som bryr oss mycket om varandra och våra kunder, säger Johan Nilson. Och så har vi kul på jobbet. Jag skulle inte ha varit här i nästan 20 år om det inte var en väldigt bra arbetsplats.
Text: Hugo Rehnberg
Foto: David Thunander