Frankensteins trollkonster
FRANSKT SMÖR, RÖKT OLJA, färska ramennudlar, öländska jalapeños, majstortillas, svarta italienskaoliver, fullkornsrisoni, torr mozzarella på mjölk från Hälsingland, skånska majskycklingbröst och förstås – några flaskor katalanskt bubbelvatten med perfekt sälta. Pontus Frankenstein är som ett barn i en godisbutik på Köttkompaniet på Jarlaplan. Och då äter han inte ens kött. Den excentriske kreatören, komplett med långt hår och skinnjacka, väger en påse gröna linser i
handen.
– De här växer på en gammal vulkanbädd så de innehåller mycket mineraler. Rika på järn. Man blir
stark av dem, säger han.
– Hans fru åt dem när hon var gravid, inflikar ägaren Emir som roat betraktar Frankenstein från
andra sidan disken och fortsätter:
– Pontus hjälper oss att utveckla konceptet. Han är vår bästa kund och eftersom han inte äter kött
är han bra på att hitta tillbehören som passar till middagen.
Frankenstein ställer ner fyra fulla kassar från Köttkompaniet på hallmattan. Hans hem i Lärkstan ser ut som en modebutik i London eller ett boutiquehotell i Paris med lågmäld elektronisk musik i alla rum. Överallt trängs coola konstverk,lyxiga böcker och konstiga växter i en salig och välkurerad blandning. En zebramönstrad dagbädd från Svenskt Tenn breder ut sig under två inramade papegojor. I de spröjsade fönstren mot Odengatan står snäckskal och lampor. Den maximalistiska inredningen med möbler och föremål som får ta för sig skapar tillsammans med de svenska färg- och formvalen en ombonad familjevåning. Eller som Frankenstein själv beskriver det: eklektiskt.
– I stället för att bestämma sig för en enda stil försöker jag vara öppen för intryck och nyfiken
på både historia, samtid och framtid. Så tror jag att jag alltid har jobbat, säger han och dukar fram
espresso och kakor.
Att våningen är en enda stor kreativ smältdegel är inte så konstigt. Här lever Pontus tillsammans
med kreatören Cajsa Bratt som har gjort flera av textilkonstverken på väggarna. Parets två döttrar
är utflugna.
– Cajsa är en unik person och talang som skapar saker hela tiden. Ibland när man är två skapande människor tänker man: ’Vad ska det bli av våra barn?’
Sedan två år tillbaka har Pontus Frankenstein arbetat dag och natt med Obayaty, ett manligt skönhetsvarumärke med skyhöga ambitioner, som han startat ihop med Anna Ryott, Lajjo Strand och bästa vännen och grannen Max Martin, den svenske låtskrivaren och producenten med flest USA-ettor i världen jämte Lennon–McCartney.
– Allt började i Martins studio i West Hollywood. Det var där vi bestämde oss för att satsa på den
här idén.
Planen är att med enkla, avväpnande och maskulint kodade makeupprodukter bryta stigmat kring smink för män.
– För oss handlar det faktiskt inte om smink för män, utan mer om ’elevated lifestyle’ som det heter
på engelska. Känslan illustreras bäst av att ta på sig en snygg kostym. Genast känns det som att få
på sig en Stålmannendräkt. Man känner sig reslig, ståtlig och självsäker. Det enda som har hänt är att man har fått lite yttre hjälp. Av någon anledning har skönhetsprodukter varit så stigmatiserade att många av oss killar inte har insett att vi kan få exakt samma känsla genom att bara använda ett
par produkter. Vissa dagar har vi sovit mindre och fått mörka ringar under ögonen eller känner oss
allmänt glåmiga under den mörka delen av året. Då använder man bara vår Eye Booster, en ögoncrème fullproppad med allt man behöver; fukt och andra härliga grejer. Det handlar inte om att måla hela ansiktet, utan att känna sig trygg och självsäker i vardagen.
Många är de som har försökt knäcka den kod som är smink för män. Att lyckas med uppgiften vore ungefär som att lansera manligt p-piller; nyckeln till en helt ny marknad. Det handlar inte bara om att starta ett nytt varumärke, utan att skapa ett nytt beteende hos hälften av jordens befolkning – med tillstånd från den andra hälften. Lägg därtill de höga marginaler som finns inom hudvård och miljarderna skulle regna ner från himlen.
– Vi har gjort vår hemläxa. 99,999 procent av dagens produkter är skapade för kvinnor, men vi
har utvecklat unika produkter för män. Vi ser redan att vi säljer bra i Berlin, Milano, Paris och London. Nu går vi in i USA.
Pontus Frankenstein är van vid att tänka stort.I bokhyllan står den guldäggsbelönade samlarutgåvan av Champagne Magnum Opus, en fullkomligt enorm bok tillverkad i kork i endast 500 numrerade exemplar som hans designbyrå Frankenstein Studio gjorde för champagneexperten Richard Julin. I samma hylla står den fyra kilo tunga kokboken Husmanskost, även den prisbelönt, gjord på uppdrag av Jan Stenbecks favoritkrögare Pontus Frithiof.
– Pontus Frithiof lärde mig en bra sak. Han bjöd ner mig till sin restaurang när den fortfarande låg i Gamla stan och tog in mig i sitt lilla köksmästarkontor nere i källaren och sa: ’Jag ser hur hårt
du sliter med det här projektet, så jag skulle vilja överräcka den här’ och så gav han mig en flaska
champagne som vid den tidpunkten var den finaste flaska champagne som jag någonsin hade hållit i.
Men så sa han: ’Men du får den bara på ett villkor. Det är att du dricker den med Cajsa en regnig
tisdag. Inte spara den tills du fyller jämnt.’ Det där har jag tagit med mig; att fira livet en grå vardag.
Förmågan att tänka stort och utanför ramarna tilltalade en viss Zlatan Ibrahimović som under sin tid i Paris stod i begrepp att lansera sitt eget självbetitlade parfymhus. Pontus Frankenstein fick
förtroendet att utforma varumärket.
– Zlatan var en fantastisk uppdragsgivare. Det märktes att han var van vid att jobba i lag. Han visade prov på både respekt och vetgirighet. När vi utvecklade ett antal kreativa spår som vi presenterade för honom hade han en förmåga att ta in och lyssna på de lösningarna, men också ett självförtroende att peka ut vad han gillade och inte gillade. En kombination av teamwork och confidence som jag inte direkt var bortskämd med efter att ha jobbat med olika marknadschefer genom åren. Det var superinspirerande att jobba med Zlatan. Lanseringen i Paris hör till en av Frankensteins mest minnesvärda.
– Det var väldigt unikt eftersom det skedde under peaken av hans karriär. Vi lanserade på Colette
i Paris och hade killar med basker och maskingevär som omringade kvarteret för att trycket var
så enormt. Vi kom knappt igenom själva och fick eskorteras av de där killarna till butiken. Efteråt stod de som småpojkar med baskern i hand och ville ha Zlatans autograf. Det var så rörande.
EFTER STUDIER PÅ ALLA de stora reklamskolorna Berghs, Forsbergs och Beckmans inledde Pontus sin bana på den då nystartade reklambyrån Acnepå 90-talet, som så småningom förgrenade sig och blev modejätten Acne Studios, och har sedan dess varit en tongivande kreatör i discipliner som mode,
konst och design med ikoniska varumärken som Levi’s och Absolut Vodka som beställare.
– Ett bra varumärke kräver en bra vision. När jag arbetade som konsult tävlade alla om att jobba med världens största varumärken. Men jag insåg ganska snabbt att några av de största varumärkena i världen saknade själ. De hade ingen vision. Bara skal. En gång i tiden hade det funnits en jättestark
vision som var länkad till en entreprenör, men när den entreprenören försvann vattnades visionen ut.
Det var en intressant läxa att börja leta efter en stark vision och en stark idé. Hemma låter Pontus Frankenstein kreativiteten flöda genom matlagningen.
– Alla vi som bor här tycker väldigt mycket om mat. Vi samlas alltid kring måltiden. Vi har alltid
haft vänner till oss själva eller till våra barn som också har hakat på. Vi har försökt att ha ett öppet hem och det finns ingenting som är mer inbjudande än mat. Det spelar ingen roll om det är småkakor eller en middag, mat kan man alltid samlas kring. Det är en dörröppnare och så försöker vi ha det även när vi driver vår business. Drömmen är att även investerare ska kunna samlas kring ett middagsbord, med ärligheten som kommer med att man sätter sig ner och delar brödet med varandra. Det finns något skönt i det.
PONTUS FRANKENSTEIN
ÅLDER: 53 år.
FAMILJ: Gift med formgivaren Cajsa Bratt och har två döttrar.
BOR: Östermalm.
GÖR: Creative director inom konst, mode, design och skönhet. Aktuell med en internationell lansering av manliga skönhetsmärket Obayaty.
Text: Rasmus Blom
Foto: Christopher Hunt