
”Vi ser till att kunderna är trygga”
VI ÄR SPINDLARNA I NÄTET. Vi arbetar bakom kulisserna och ser till att hela processen kring en bostadsförsäljning fungerar som den ska, säger Linda Skoglund, projektledare på Lagerlings. Lagerlings organisation består i huvudsak av tre delar: mäklarna, det kreativa teamet och projekt- ledarna. De sistnämnda har ansvar för att administrationen runt en bostadsaffär ska bli så smidig som möjligt för både säljare och köpare. Att via en flexibel och personlig service hjälpa kunderna till en lyckad försäljning. Lagerlings har i dag tre projektledare: Veronica Arph (nedan till vänster), Ella Dahlén och Linda Skoglund (ovan på Lagerlings kontor på Strandvägen).
– När en mäklare fått in ett uppdrag tar vi fram all information kopplad till objektet: ritningar, objektsbeskrivning, andelstal, med mera. Vi kontaktar bostadsrättsföreningen för att ta reda på om det blir några avgiftsförändringar eller om det planeras några större renoveringar, förklarar Ella Dahlén.
Det handlar om att processen ska fungera så smidigt som möjligt, men också om att allt måste bli rätt. Affärer kan ibland spricka på detaljer, därför är den kontrollerande funktionen oerhört viktig.
– Våra mäklare måste kunna sälja på rätt information. Och om det saknas mätbevis eller om beviset är mer än tio år gammalt, kontaktar vi en underleverantör som mäter lägenheten. Allt för att det ska blir rätt, säger Linda Skoglund.


Projektledarna servar mäklarna både inför visning och vid avtalsskrivning. De ser till att alla dokument finns på plats: köpekontrakt, depositionsavtal, objektsbeskriv- ning, medlemsansökan, årsredovisningar. Och när avtalen väl är påskrivna ser de till att förenkla hela bankprocessen för både säljare och köpare.
– Jag gillar verkligen att se till att kunderna känner sig trygga och omhändertagna, säger Veronica Arph, och förklarar att graden av servicenivå kan variera mellan olika kunder.
– Det är klart, en änka som säljer 350 kvadratmeter på Strandvägen kanske kräver mer handpåläggning än det unga paret som lämnar sin tvåa. Generellt sett. Men inställningen från vår sida är alltid densamma, oavsett objekt är vi redo att hjälpa kunden med allt – det är en del i vår service.
Projektledarna jobbar i team ihop med vissa mäklare. Samtidigt är arbetsuppgifterna likartade och mycket sker digitalt, så om någon exempelvis skulle blir sjuk kan de enkelt hoppa in och hjälpa varandra.
Ella Dahlén framhärdar att Lagerlings månar om såväl kunder som sina medarbetare.
– Det är en omtänksam arbetsplats. Sedan är det kul att arbetet som projektledare är så pass varierat, jag lär mig något nytt varje dag.
Susanne Tedsjö (till höger) arbetar som visningsassistent. Hon bistår mäklarna vid visningar och ser till att spekulan- terna får komma på besök när det passar dem.
– Varje objekt kan ju behöva en mängd visningar. Kunden kanske vill dubbelkolla något med köket eller undersöka förvaringen lite närmare. Det är fullt förståeligt när man ska ta så stora beslut, säger hon.
Susanne Tedsjö har bott på Östermalm i hela sitt liv och kan stadsdelen väl. I grunden handlar hennes tjänst om att Lagerlings ska vara så flexibla som möjligt och alltid kunna anpassa sig efter köparnas almanackor.
– Under själva visningen håller jag mig alltid i bakgrunden, så att köparna får gå runt själva och titta och tänka. Men om de har frågor finns jag förstås där. Det är verkligen roligt att få vara med i något så glädjefullt som när människor skaffar sig ett nytt hem.
Text: Hugo Rehnberg
Foto: David Thunander