
Ny restaurangsatsning på Djurgården
– Det här är vår absolut största satsning, säger Mattias Svensson som berättar att initiativet sker i samarbete med Burgsvik Group och bygger på tre hörnstenar:
– Ett riktigt svenskt hantverksbageri, en restaurang med klassiskt svenska smaker, och en bastu med egen ölkran.
Marken är inte helt obekant – de senaste två somrarna har samma gäng drivit mackrestaurangen Strandhäxan här. Men med den nya destinationen tar de över en betydligt större yta.
– Det är en stor satsning rent volymmässigt. En bra sommardag kan vi ta emot drygt 2 000 gäster. Dessutom kommer vi att ha öppet året om.


Till det nya bageriet har man rekryterat Sebastian Axvrett, tidigare chefsbagare på bland annat Stora Bageriet.
– Vi skapar ett klassiskt svenskt bageri med både hantverksbröd och söta bakverk – en skön plats att stanna till på för frukost eller fika.
Alldeles intill bageriet tar den nya restaurangen plats.
– Tänk stekt abborre, kokt potatis och smörsås, kroppkakor, lenrimmad lax, sill och snaps. Klassiska svenska rätter som vi minns från barndomen, och som andas så mycket Stockholm.

Bastun byggs i den paviljong som ligger i Djurgårdskanalen och tidigare var en bar.
– Vi har också inlett ett samarbete med en fiskeguide som blir en del i ett helhetskoncept med frukost från bageriet, fiske, bastubad och lunch.
Namnet på destinationen, Stockholm 1897, är en blinkning till platsens historia och syftar på året då Djurgårdsbron invigdes.
– Jag tycker om att vi ligger i början och slutet av Djurgården – det känns spännande. Förhoppningsvis blir det här en plats man kan komma till utan någon plan, där man bara låter dagen rinna ur händerna.
Text: Elin Liljero Eriksson
Foto: Ted Jansson