MODE

Modefamiljen lanserar eget varumärke

Med decennier av erfarenhet satsar modefamiljen Lindström på ENSE – ett eget accessoarmärke med väskan Sanda Tote som debutkollektion.

Efter mer än 40 år inom svensk lyxhandel, tar nu modefamiljen Lindström nästa steg. Med sitt nya varumärke ENSE är ambitionen att erbjuda tidlösa och accessoarer av ett genomtänkt hantverk och skandinavisk design. Först ut är en stilren väska skapad för att bäras genom både vardag och fest.

Familjen Lindström, grundarna av Image Group, har genom åren satt sin prägel på den svenska modescenen. Det var de som 1984 tog Mulberry till Skandinavien och samtidigt gjorde Birger Jarlsgatan till Stockholms mest exklusiva shoppinggata. Därefter har de introducerat prestigemärken som Gucci, Kenzo, Max Mara och Bottega Veneta till den svenska publiken. Men nu riktar de alltså strålkastarljuset mot sitt eget projekt.

– Vår resa inom mode har alltid handlat om att skapa något meningsfullt och bestående. Med ENSE samlar vi decennier av erfarenhet i något personligt. Det är accessoarer som inte bara är vackra att bära, utan som är skapade för att bli en viktig komponent i din vardag, säger Eva Lindström, grundare och vd.

ENSE:s debutkollektion består av Sanda Tote – en väska som hämtat inspiration från familjens lantställe Sanda By i Roslagen. De rena linjerna och den praktiska formen för tankarna till en vedväska, och designen är gjord för att smidigt kunna följa med genom livets olika tillfällen.

– Vi ville skapa en väska som känns lika självklar i vardagen som vid mer speciella tillfällen. Sanda Tote är en kombination av form och funktion, där varje detalj är noggrant framtagen, säger Marcus Lindström, grundare och Creative Director.

Sanda Tote finns i två storlekar och fyra färgkombinationer – från klassiskt svart till naturtoner inspirerade av nordiska landskap. Väskorna tillverkas i Florens av kalvskinn från ett av Italiens mest ansedda garverier. Fokus på hantverk märks i de exakta stygnen, de genomarbetade detaljerna och det dubbla lädret som ger både hållbarhet och struktur. Väskan passar både kvinnor och män.

Efter att ha sålt sina sista butiker under 2023 satsar nu familjen Lindström helhjärtat på det egna varumärke. Sanda Tote och ENSE:s framtida kollektioner finns tillgängliga via hemsidan ensestudio.com.

Text: Johanna Jansson
Foto: Pressbilder

Bor du på Östermalm och funderar på att sälja din bostad?

Vi på Lagerlings förmedlar varje år fler Östermalmshem än någon annan mäklare. Lämna dina kontaktuppgifter så hör en av våra erfarna mäklare av sig till dig.