Andreas Palm och Christian Larson, grundarna till CDLP, har revolutionerat manliga underkläder.
Kavalleriet, Sibyllegatan. I en konverterad proviantlokal från 1600-talet sitter Andreas Palm och försöker smälta att James Bond just beställt sina första CDLP-kalsonger.
– Kostymören för James Bond hörde av sig och sade att Daniel Craig bett specifikt om CDLP-underkläder till nya filmen. De lade en order på 30 kalsonger till hela skådespelarensemblen.
Andreas Palm skjuter tillbaka stolen från restaurangbordet, sträcker armarna rakt framför sig och andas ut.
– Det blir en fysisk känsla när sådana besked kommer. Man blir nästan lite småyr, när det plötsligt drar iväg och ens egen bild av vad man sysslar med inte hänger med.
Bästa vännen och tillika företagets creative director, Christian Larson, fortsätter:
– Jag har svårare att känna så, jag tänker alltid att det är någon som luras. Jag är mer pessimistisk och tänker ’Något stämmer inte här’, haha.
Det finns något symboliskt över att tidernas största manliga filmikon väljer att bära CDLP. Det svenska underklädesmärket – som hyllats överallt, från New York Times och Vogue till Esquire och Mr. Porter– står inte bara för en helt ny estetik, de representerar också en helt ny manlighet.
– Det har varit minerad mark att prata om maskulinitet efter metoo, säger Andreas Palm. Det finns en massa olika typer av manlighet. Tidigare har du antingen varit macho eller mjuk, gay eller straight. Det känns förlegat. Idag är den betydligt bredare. Du kan vara supermaskulin och det kan innefatta mycket positivt. Det måste finnas en manlig stolthet och injiceras lite värde i att vara man.
Christian Larson och Andreas Palm träffades när båda studerade på Handelshögskolan i Stockholm. Karriärerna tog olika riktningar: Christian Larson blev reklamfilmsregissör och Andreas Palm blev entreprenör. De möttes under internationella jobbresor och delade hotellrum. Plötsligt en fruktansvärd uppenbarelse: synen av varandra i underkläder.
– Vad har vi på oss? Vad fan är det frågan om? Herregud, det var stora Superman-loggor och blinkande lampor, som en julgran, säger Christian Larson.
Andreas Palm resonerar vidare:
– Det är ovärdigt att gå runt med limegrön resår som vuxen man. Det är inte rättvist mot någon. Men när vi började leta efter kalsonger med högre kvalitet, minimalistisk design och bra komfort fanns inte många alternativ.
2016 grundades CDLP och man begav sig på ett internationellt korståg för att förändra mäns slappa underklädesvanor. Idag säljs de överallt från Barney´s i New York till Maxfield i Los Angeles och bärs av alla från Michael Fassbender till Ricky Martin. Bland investerarna syns både Jonas Åkerlund och Johan Renck, den sistnämnda bar varumärkets långkalsonger när han filmade HBO-serien Chernobyl i Ryssland.
– Underkläder är det första plagget vi tar på oss och det sista vi tar av oss, många sover även i det, då är det 24 timmar om dygnet, säger Christian Larson. Ett viktigt plagg. Tjejer har alltid haft alternativ: ’Detta har jag på möte för att känna mig stark, detta har jag för att känna mig sexig’. Men för killar har det varit samma kallingar om man spelar hockey som om man ska på date.
Vad har ni offrat för framgångarna?
– Det krävs många arbetstimmar och bortprioriteringar i livet. Det är upplagt för att misslyckas, både affärsmässigt och relationsmässigt. Vi har fått prioritera bort sömn, träning, vänner och relationer. Du måste ha laserfokus om du ska lyckas.
Hur ser den manliga underklädestrenden ut på Östermalm?
– Burgundy är den nya Östermalmsfärgen, det är en färg som har tagit hela stadsdelen med storm.
Bor du på Östermalm och funderar på att sälja din bostad?
Vi på Lagerlings förmedlar varje år fler Östermalmshem än någon annan mäklare. Lämna dina kontaktuppgifter så hör en av våra erfarna mäklare av sig till dig.