
Linn Herbertsson är entreprenören som vill få ordning på våra resväskor och garderober med sitt företag Organista. Med snygga och praktiska packpåsar, förvaring för elektronik och smarta tvättpåsar med mera finns det inte längre någon ursäkt för stök.
Hej Linn! Berätta lite kort om dig själv och konceptet Organista!
– Jag kommer från Skåne från början. Jag har bott i Stockholm i över tio år och har aldrig känt mig så hemma någonstans som jag gör här. Jag är utbildad civilekonom och har jobbat som influencer i många år. Jag har ett brinnande intresse för organisering och bestämde mig därför för att starta min e-handel Organista som jag lanserade för lite mer än ett år sedan.
Hur kom du på idén till Organista?
– Förut brukade jag samla på påsar och necessärer av olika slag för att organisera min resväska och mina garderober. En dag när jag stod lutad över min resväska som trots alla mina ansträngningar hade blivit stökig igen så kom jag på hur snyggt det skulle vara med ett packnings-set i samma färg och material som skiljde mina kläder och saker åt.

Var det här något du själv upplevde saknades på marknaden?
– Ja, jag letade i fysiska butiker och dammsög nätet efter snygga packningsprodukter och upptäckte snabbt att det inte fanns det jag var ute efter, det var då jag bestämde mig.
Har du själv tagit fram designen?
– Ja, jag designar och väljer alla material på egen hand. Det skulle jag säga är en av de roligaste delarna att jobba med.
Vad gjorde du innan du startade Organista?
– Jag pluggade civilekonomprogrammet och jobbade heltid med mina sociala media-kanaler, främst bloggen och Instagram. Jag har brunnit för influenser marketing så länge det har funnits och föreläste en hel del när det slog genom och blev accepterat som marknadsföringsform.

Folk är mer hemma just nu och har tid att organisera. Ser ni någon skillnad i försäljningen?
– Vi märkte lite skillnad i början när folk var hemma mer men nu verkar det som att de flesta har återgått till ett mer ”normalt” liv.
Vad satsar ni främst på nu när vi inte kan resa på samma sätt som förut?
– Vi gör som sagt mycket organiseringsprodukter till resväskor men tar hela tiden fram nya produkter. Nästa lansering kommer som det ser ut nu ha mer fokus på organisering i hemmet och garderober.

Tycker du att folk generellt är dåliga på att organisera sin packning?
– Jag trodde det innan vi lanserade, men jag måste ändå säga att jag blev positivt överraskad av mottagandet vi fick. Antagligen har det bara saknats riktigt bra produkter att organisera resväskan med och vi märker att fler och fler vill göra det.
Vilken är er främsta målgrupp?
– När vi lanserade riktade vi oss främst till kvinnor i åldern 24-35 år men märkte snabbt att både kvinnor och män i alla olika åldrar ville handla. Så nu är våra produkter mer unisex än vad de var i början och vi säljer väldigt mycket till män också. Så kul!

Vilka är era storsäljare?
– Alla produkter säljer i princip lika bra, men produkterna i färgen taupe säljer slut absolut snabbast.
Vilka är dina 3 favoriter i kollektionen?
– Jag gillar alla produkter så klart och tycker att de gör sig bäst tillsammans. Men måste jag välja så skulle jag säga packningskuberna, vår transparenta påse till elektronik som har räddat mitt liv och vår tvättpåse.
Vad har du för planer för framtiden med varumärket?
– Jag har storslagna planer, men ett steg i taget. Just nu är det full fokus på produktutveckling och att rida ut stormen efter Covid-19 men jag ser ljust på framtiden.
Vilka är dina 3 favoritplatser på Östermalm?
– Tre favoriter just nu är nya Saluhallen, Arkivet Stockholm och Bageriet Kringlan.
Organistas produkter hittar du på Organista.com
Bor du på Östermalm och funderar på att sälja din bostad?
Vi på Lagerlings förmedlar varje år fler Östermalmshem än någon annan mäklare. Lämna dina kontaktuppgifter så hör en av våra erfarna mäklare av sig till dig.