Situationen för restaurangbranschen är som bekant ansträngd just nu. Men hur allvarlig är krisen? Hur håller man som krögare modet uppe? Och vad kan vi göra för att stötta än mer? Vi fick en pratstund med Hantverkets Stefan Ekengren.
Hej Stefan! Du har ju varit med länge, men det här måste vara en väldigt annorlunda situation?
– Naturligtvis, det är det mest extrema jag upplevt. På två-tre väldigt dramatiska dagar förändrades allt. Vi hade klarat oss bra fram till dess, men märkte som många andra att det dippade mer eller mindre. Man är lite i chock men jag känner en enorm stridslystnad, fajterhjärtat är påkopplat på max.
Hur allvarlig är situationen för restaurangbranschen just nu?
– Läget är otroligt allvarligt. Att så många har tappat så mycket på bara ett ögonblick och att man inte vet hur länge och hårt det håller i sig är allvarligt. Vi är en personaltät bransch generellt och det blir oerhört kostsamt att bromsa in så här kraftfullt.
Hur tycker du regeringen och er branschorganisation hanterar situationen?
– Det är ju svårt att svara på. Givetvis behöver branschen ännu mer hjälp, så är det. Skulle det här hålla i sig med det här brutala tappet ihållande så behövs ännu mer om inte redan. Men de gör också ett bra jobb i regeringen, kanske börjar de förstå omfattningen och att allvaret är ännu större än de trott, vi är många som påtalat detta. Branschorganisationerna har vart väldigt supportande och verkligen tagit sitt ansvar och stått upp. Det går alltid, trots det att göra mer men jag är nöjd
Vad kan vi andra göra för att stötta?
– Finns bara ett svar: glöm oss inte. Vi är här. Vi är lika mysiga, stimmiga, goda, välgörande och härliga platser att vara på som vi alltid varit. Är du frisk och vill ha en fin stund, kom till oss och fortsätt komma när allt det här är över. Vi älskar och lever alla för att göra gäster glada och ge en fin stund
Hur märker du av situationen på Hantverket?
– Vi har haft ett kännbart tapp. Vi är en stor krog med många anställda som har haft ett väldigt hårt tryck. Hela vår verksamhet har vart uppbyggd på fullt tryck med mycket gäster sex dagar i veckan. När det bromsar in, hur stort eller litet det är så känns det.
Hur planerar man för inköp då man inte vet hur många gäster som kommer?
– Det är inga problem, vi har snabbt kalibrerat in oss, det är samma sätt som innan
Vilka åtgärder har ni vidtagit?
– Vi har justerat timmar för personalen på schemat, vi måste hålla i kostnaderna. Och även justerat våra öppettider. Vi vill dock inte ändra något i utbudet utan, vi vill vara precis exakt samma restaurang som vi alltid är och har varit.
Har du något råd du vill ge andra restaurangägare just nu?
– Nej. Det vore förmätet i en sånt här läge, jag är inte bättre än någon annan på en sån här extrem situation. Alla jag känner som är mina kära kollegor kämpar och sliter nu, det är in i kaklet som gäller tills det vänder!
Hur håller ni modet uppe?
– Vi rår om varandra, känner oss positiva, kollar hela tiden efter små ljusglimtar, bara små saker som livar upp. Vi fortsätter att testa nya rätter och planerar för de projekt och idéer vi hela tiden har, sånt håller modet uppe. Vi känner också att vi är en viktig plats för många. En restaurang är en tillflyktsort, en plats i fantasin som du besöker för att få känna sig levande och i ett sammanhang. Att få arbeta i en sån miljö är alltid och kanske ännu mer nu något som håller modet uppe.
Bor du på Östermalm och funderar på att sälja din bostad?
Vi på Lagerlings förmedlar varje år fler Östermalmshem än någon annan mäklare. Lämna dina kontaktuppgifter så hör en av våra erfarna mäklare av sig till dig.